Lotte van Dongen

Mijn blog

“De voorbereidingen…”

In mijn blog ‘Waar gaat het fout?’ omschrijf ik waarom het belangrijk is om te voldoen aan de verwachtingen van je studenten. Hierdoor voelen studenten zich betrokken bij het college en leren zij iets wat zij interessant vinden of graag zouden willen weten hoe het zit. Voor mij zou onderwijs 3.0 wellicht kunnen slagen als er daadwerkelijk naar die verwachtingen werd gekeken, omdat het gevaar zou zijn dat dit type onderwijs anders te zweverig en enkel als tijdvullend gezien zou gaan worden.

Voor het vak Mediawijsheid zijn studenten verplicht om een college voor te bereiden en te verzorgen van anderhalf uur aan hun medestudenten. De studenten mochten zelf een onderwerp kiezen en zouden de colleges in groepen geven. Ik wilde voorafgaand aan het college de verwachtingen van de medestudenten analyseren om te kijken of ik aan hun verwachtingen voldoe en om in mijn tweede blog hierop te reflecteren. Was het een geslaagd 3.0 college? Klopt het dat studenten met een tevreden gevoel naar huis gingen omdat er voldaan werd aan hun verwachtingen?

Aan het begin van de cursus hebben de studenten in een Dropboxdocument hun verwachtingen per college geformuleerd. Wat wilden zij leren? Deze verwachtingen heb ik ondergebracht in een aantal categorieën:

Verwachting Studentnaam
Begripsverheldering Elke Boertiens
Sanne Brugman
Danielle Hendriks
Juultje Kox
Mijndert Rodolf
Marjolein Siebelink
Lonneke Snijders
Lisanne Vogelezang
Wat is de invloed van journalistiek? Celine Frohn
Mascha Heesakkers
Jonneke Moret
Helen Kiggen
Ik-perspectief (Hoe reageer ik op journalistiek?) Nicoline Paquaij
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van burgerjournalistiek? Danielle Peters
Helen Kiggen
Marjolein Siebelink
Wout Spierts
Julia Telchuijs
Welke veranderingen brengt burgerjournalistiek met zich mee? Andel Steendam
Edward van Woensel
Inspiratie krijgen van het college Josien Tijssens
Ethische kant van burgerjournalistiek Teun Vugts

* Helaas hebben niet alle studenten hun verwachtingen ingevuld, waardoor ik deze niet mee heb kunnen nemen in mijn analyse.

Vervolgens ben ik gaan kijken of mijn groep aan deze verwachtingen kon voldoen door onze voorbereiding te gaan bekijken. Een groot aantal studenten focust zich vooral op het gebied van kennis verwerven. Zij omschrijven dat zij nog geen idee hebben wat burgerjournalistiek inhoud en willen hierbij een definitie kunnen formuleren. Onze groep heeft literatuur opgezocht dat burgerjournalistiek, ofwel participerende journalistiek uitlegt. Met behulp van de literatuur zouden de studenten dit leerdoel moeten kunnen behalen. Daarnaast zullen we in het college de definitie formuleren met de klas om zo voor iedereen helder te hebben waarover burgerjournalistiek gaat. Met behulp van Socrative willen wij stellingen voorleggen aan de studenten die gaan over burgerjournalistiek, hoe zijzelf hierop reageren en uiteindelijk willen we vooral de gevolgen van burgerjournalistiek en de ethische kant die burgerjournalistiek raakt benaderen. Hierdoor kan ik al veel verwachtingen afvinken als zijnde ‘wordt behandeld’. Tot slot willen we een actieve discussie gaan voeren waarbij de studenten individueel aan het woord zijn. Hierbij moet duidelijk worden wat de invloed van burgerjournalistiek is en waar de grens ligt tussen privacy en publiek domein. Met dit laatste willen we studenten vooral bewust maken van wat de impact kan zijn en wij willen hen laten nadenken over waar de grens ligt. Hiermee hoop ik dat we een interessant punt raken zodat het college wellicht inspiratievol is voor Josien Tijssens.

 

Bronnen
– Blog geschreven op 6 maart 2014 door dr. H. van Driel, docent op Tilburg University. http://hvdriel.com/2014/03/06/het-college-ging-behoorlijk-fout/
– Academische blog geschreven op 17 februari 2014 door L. van Dongen. https://lvandongenblog.wordpress.com/2014/02/17/waar-gaat-het-fout/

 

Loesje onderwijs

 

Single Post Navigation

One thought on ““De voorbereidingen…”

  1. Pingback: “…waren het waard.” | Lotte van Dongen

Leave a Reply

